Pepperoni pizza

Waarom je in pizzareclames altijd dezelfde pizza ziet

Misschien is het je wel eens opgevallen dat in pizzareclames altijd dezelfde topping te zien is: pepperoni. Ga je op zoek naar pizzareclames uit de jaren tachtig, dan zul je opnieuw zien dat daarop ook meestal pepperoni-pizza’s te zien zijn. Vaak met champignons en met kaas dat in draden wordt getrokken. Hoe komt dat? Als je mensen foto’s van pizza’s voorschotelt, dan geven ze opvallend vaak de voorkeur aan de omgekrulde pepperoni-plakjes.

Pepperoni pizza

Dat we ook in Nederland zoveel pepperoni-pizza’s zien heeft te maken met de Amerikanen. In de VS is pepperoni-pizza met 36% de meest gegeten pizza, gevolgd door sausage en mushroom. Dat zijn ook de smaken die je bij de Amerikaanse pizzaketens zoals Domino’s en New York Pizza ziet, al lijken zij vooral gekke smaken als Sate Pizza, Downtown Döner Pizza en Moroccan Chicken Pizza te bakken. Maar ook bij hen is de pepperoni-pizza als allemansvriend aanwezig in het menu. Ga je naar een iets authentiekere pizzeria, dan zul je eerder de traditionele smaken als bolognese en margherita vinden (bij de Amerikaanse ketens fonetisch geschreven als margarita).

Alles draait om pizza pepperoni

De populariteit van pizza-toppings varieert per regio, maar in de VS draait het allemaal om pepperoni:

Pizza-toppings in de VS

De meeste Amerikanen kiezen voor een pizza-topping met vlees (61%). Aan de westkust en in het noordoosten blijkt meer voor vegetarische toppings te worden gekozen, terwijl in Texas voornamelijk pizza’s met vlees worden gegeten.

Pizza met pepperoni als herkenningspunt

Om nog even terug te komen op de pizza met pepperoni: die topping is ook nog eens heel fotogeniek. De bruinrode kleur is goed en biedt een mooi contrast met het deeg en de kaas. Ook houdt pepperoni goed z’n vorm, in tegenstelling tot groente. Omdat de pepperoni-pizza zo veel gegeten wordt is het ook iets wat mensen meteen herkennen als pizza. Je hoeft niet twee keer te kijken of het misschien een ander gerecht is. Een pizza-emoji met pepperoni is ook meteen herkenbaar, wereldwijd. Zonder de plakjes worst zou je bij zo’n emoji misschien denken dat het een stuk taart is.

Pepperoni en champignons

Dat je ook vaak foto’s van pizza’s met pepperoni én champignons ziet, heeft een andere reden. Door beide te laten zien weet je meteen dat de twee populairste vlees- en groente-opties verkrijgbaar zijn bij een restaurant. Met een foto van een pizza met pepperoni en champignon lok je mensen een restaurant binnen. Daarna is het prima als ze iets anders kiezen. Net zoals je bij een Coca-Cola-logo weet dat er frisdrank te krijgen is en dat een Illy-logo duidelijk maakt dat er koffie wordt gezet. Iedereen weet dat je in zo’n café ook (ijs)thee kunt bestellen.

Zit er op een pizza naast pepperoni en champignons nog veel meer, dan is dat een teken dat er veel keuze is. Het is misschien niet de combinatie die mensen zouden bestellen, maar ze zien wel meteen dat er heel veel toppings te krijgen zijn. Pizzaketens zijn uiteraard altijd bezig met het testen van foto’s en het verzamelen van data.

Pizza pepperoni champignons

Pizza-persoonlijkheid

Interessant is trouwens een bizarre studie die Dr. Alan Hirsch, directeur van de Smell & Taste Treatment and Research Foundation in Chicago heeft gedaan in samenwerking met Domino’s Pizza. Hij probeerde te achterhalen wat een pizza-topping over je persoonlijkheid zegt. Zo bleken mensen die niet-tradionele toppings zoals ananas en ui kiezen zouden agressiever zijn en meer op succes gericht. Mensen die pizza’s met vlees eten zouden extraverte types zijn, die graag in het middelpunt van de belangstelling staan. Eet je liever een pizza met groente dan ben je waarschijnlijk een begrijpende, empathische persoon.

Ook bleek uit het onderzoek dat mensen nogal fanatiek zijn over hun pizza-topping. De pizza-eters waren het er ook mee eens dat hun favoriete topping hun persoonlijkheid onderstreepte. En ook bleek dat 48% nooit nieuwe pizzatoppings zou proberen, terwijl 38% elke keer dezelfde pizza besteld. Met een schaars belegde pizza moet je niet bij de Amerikanen aankomen: de meeste mensen willen een pizza met een flinke berg vulling.